Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. august 2009

Stednavne med Trane

Stednavne med "Trane-"/"Tran-"

Nu lakker det på snart mod enden af sommerperioden.

Jeg kunne tænke mig en lille, men seriøs, sludretråd, hvor vi fik oplistet stednavne med "Trane-" og så præcis geografisk placering som muligt. Herved får man også en indirekte historisk oversigt over udbredelsen

Tranen har i fordums tider været en udbredt og iøjnefaldende fugl, som har sat sig mange aftryk i stednavne. Eet kan være forsvundet, så det bliver til "Tran-". Ikke at forveksle med "tran" fortidens brændstof lavet af dyrefedt - og en "trannet" (ubehageligt fiskeagtig) smag.

Der findes et utal af "Tranemoser" rundt omkring i landet.

Jeg lægger for med Tranegilde i Ishøj, kun 15-16 km. fra Rådhuspladsen i København. Det er en gammel landsby, men ikke en kirkeby. Nordøst for landsnyen ligger et udstrakt eng- og moseområde: Tranegilde Mose, hvor tranen garanteret har ynglet i fordums tid. Nu er det i en ret sølle biologisk forfatning.

M.v.h.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: