Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juni 2006

Rød glente

Må bare dele min begejstring.

Siden sidst i marts, hvor min kæreste og jeg begyndte at bygge vores hus i Stillinge ved Slagelse, har vi haft en fast gæst - en rød glente. Den flyver tit lige over alle byggegrundene (LÆS:nyt villakvarter) og lige hen over hovederne på os. Idag havde den fået færden af et ådsel som 5-6 måger og en gråkrage havde sloges om i flere timer. Den nærmede sig flere gange, men blev jaget bestemt væk af gråkragen, der selv havde sine problemer med at komme til. Glenten fløj lidt afsides og blev snart angrebet af en husskade, der nærmest sad på ryggen af den flere gange, under sine aggressive angreb. Glenten blev hængende i området en halv times tid og fløj sydover.

Vi har set den inde for en strækning på fra 500 m fra kysten og 3 km ind i landet. Hvor stort er en glentes revir?

Er der sandsynlighed for at den yngler, selvom det skulle være en sjældenhed at det skete herovre!? Jeg ved ikke umiddelbart om det er en han eller hun, eller om jeg har set flere forskellige. Er der nogle tydelige kendetegn fra han til hun?

Nå, men i hvert fald, tager jeg fat i skruemaskinen, hammeren eller hvad jeg nu lige står med i øjeblikket den kommer forbi, med ekstra energi - jeg bliver så glad hver gang den aflægger visit.

Må se om jeg kan huske at have kameraet i nærheden, når vi arbejder, hvis den skulle komme forbi igen.

Gry C

De senest indberettede arter i Naturbasen: