Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. august 2009

Tinksmed?

Hej derude

Jeg har desværre ikke et billede at vise frem, men måske er der nogen, der kan komme med et kvalificeret bud på baggrund af min beskrivelse. Jeg var ude på en eng/mose syd for Glenstrup sø for at kigge på planter idag. Fuglen var et par gange ved at lande ved siden af bilen i et lille mudderhul dannet af et kildevæld. Den havde en mørk brun eller sort ryg, lys overgump og et "langt" lige næb. Den var ca. på størrelse med en bekkasin, men virkede mere elegant og udstødte et par advarselslyde hvergang den opdagede mig og de lød noget lignende det her "tjip, tjip, tjip, tjip". Hvis man altså kan forestille sig det;-). Lyden virkede ret karakteristisk. Det første jeg kom til at tænke på var en tinksmed, men den virkede mørkere, så overvejede om det kunne være en svaleklire (den har jeg aldrig set live), men det er som sagt et skud i tågen. Håber der er nogen, som evt. kan guide mig på rette vej på baggrund af min mangelfulde forklaring og manglende billede.

På forhånd tak.

Mvh Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: