Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2009

Ligegyldighed overfor en bilramt hare

I betragtning af at det var mandag, så havde min dag været rimelig indtil omkring kl. 13. Da skulle jeg et smut indtil byen og jeg tog bilen, da jeg skulle have transporteret noget "tungt gods" hjem.

På vej ind mod byen ser jeg en hare sidde på fortovet. Jeg håber på, at den bliver der, men det gør den ikke. I stedet løber den lige ud foran en rød kassevogn og bliver ramt, så den slynges tværs over vejen og efter et par spjæt tilsyneladende ligger stille. Føreren af kassevognen har tilsyneladende overhovedet ikke registreret haren i første omgang og har ihvertfald ikke rørt bremsen, da bilen rammer haren. Jeg har allerede selv trådt på bremsen for at tjekke harens tilstand, da jeg ser den røde kassevogn køre ind på en sidevej og begynde at bakke - jeg gætter for at vende og køre tilbage til haren. Naivt skal det vise sig.

Da jeg er på vej tilbage et kvarter senere og kommer forbi samme sted (ikke helt tilfældigt for det rumsterede alligevel i baghovedet), kan jeg se, at haren sidder i vejsiden stadigvæk.

Denne gang stopper jeg bilen og går hen til haren, som bare sidder der helt stille, selvom flere folk går forbi den på fortovet. Den bløder ud af næse og mund, så det har dannet en lille pøl foran den. Og den gør heller ikke modstand, da jeg løfter den op, så er jeg ikke i tvivl om, at dette her kun kan have en slutning.

Jeg har ofte aflivet fugle, som er blevet ramt af biler eller på anden vis såret hinsides redning. Men dette her er lige som noget andet. En hare er faktisk pokkers stor, når man sådan holder den i armene. Jeg ser allerede for mit indre blik mig selv stå og tæske løs på haren med en donkraft, mens jeg forgæves prøver at give den en værdig afslutning på tilværelsen. Da er modet godt nok lige ved at svigte...

Jeg får lagt haren ind bagi bilen på et tæppe og kører de få minutter til det nærliggende Bygholm Dyrehospital. Undervejs ligger haren og trækker vejret tungt, mens den hoster blod op. På dyrehospitalet bliver haren hurtigt og professionelt aflivet.

Efter at have sundet mig lidt, kommer man til at tænke:

Hvordan kan man undgå at se et stort dyr som en hare sidde på fortovet? Hvordan kan man undgå at reagere, når den løber ud foran bilen? Kørte manden i kassevognen overhovedet tilbage og tjekkede? Og hvis han gjorde, hvorfor lod han så haren ligge og lide? Hvorfor er der ingen af de forbipasserende fodgængere, som gør noget som helst? Hvis man ikke selv kan håndtere situationen, så kan man da for pokker ringe efter hjælp.

For helvede også - så blev det alligevel en dum mandag som sædvanlig.

De senest indberettede arter i Naturbasen: