Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2009

Lille kobbersneppe: Skrigende rød!

Da min hustru Aoi og jeg var på skovtur i Billesborg Indelukke lige syd for Køge i går søndag, cyklede vi på hjemturen forbi en lavvandet sø ved Tangmosen. Her så Aoi en helt rød vadefugl! Jeg blev straks sendt hjem efter fruens teleskop. Den røde fugl var der stadig. Vi fik ringet til nogle lokale DOF´ere. Én af dem (Marta Grun) dukkede op og undrede sig også over den vanvittigt farvede vadefugl. Vi nåede frem til, at det sandsynligvis var en abnormt farvet lille kobbersneppe.

Marta fik fat i en de særligt fuglekyndige fra DOF (husker ikke lige hans navn), og han mente, at russiske ornitologer havde spray-malet den i Sibirien. Dvs. en overordentligt synlig mærkning, så man kunne se, hvor langt den trækker.

Vi talte med Rune Palmkvist, som fortalte, at han lige havde set en tilsvarende rødmalet brushane på Ølsemagle Revle.

Her til aften (mandag) kørte vi atter dertil, og den røde fugl var der stadig. Jeg fik taget nogle billeder af den (jeg har kun en 400 mm), selv om den var meget langt væk. Skønsmæssigt 150 meter fra os. Denne gang vovede jeg også at bevæge mig tættere på søen ind over en mark med får (jeg ringede først til ejeren af fårene, som gav mig tilladelse). Jeg ved godt, at det er irriterende, når f.eks. fuglefotografer absolut skal vade ind over en mark til en sø - bare for at skræmme hele flokken væk! Men under de givne omstændigheder syntes jeg nu godt, at det kunne accepteres. Men jeg kan godt forstå, hvis nogen ikke finder dispositionen fornuftig. Jeg vil lige sige, at vi her til aften var de eneste fuglekiggere på lokaliteten.

Jeg bevægede mig på alle fire hen mod søen, idet jeg prøvede at efterligne fårene! På den måde kom jeg væsentligt tættere på den røde fugl og fik taget nogle billeder fra stativ.

De to første billeder er dog taget fra grusvejen, før jeg gik ind i fårefolden.


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: