Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. august 2009

Humide jorde og forsuring

Hej

Jeg har lidt "rode-spørgsmål" så jeg måske kan hitte ud af nogle grublerier... Håber nogle kan gøre det lidt mere klart for mig, tak.

Eksempel:

Hvis en dansk almindelig bundmoræne-jordbund er vandmættet over længere tid, kan der ske en denitrifikation, og før denne en nitrifikationsproces. I nitrifikationsprocessen fra N02 til NO3, kan man li´så den modsatte vej ved denitrifikationen, vel ikke snakke om at miljøet bliver surt her(under NO2´s tilstedeværelse),- det sker vel ret så hurtigt og forskelligt i miljøet, og har vel ikke nogen stor betydning?

Hvis så vi snakker om en let hvåd-eng er hvor porøsiteten er god, men udfyldt af vand (eller f.eks. blokeret for ventilation grundet tramp af kreaturer), så sker det at under respirationsprocesserne at CO2 forbliver i jorden for derefter at blive til H2OCO3 (kulsyre) og det der primært bidrager til en forsuring, ik´?

Men kationbytning mellem jordvæske og plante spiller vel også ind (i forhold til H-ioner som "byttes" ud til jordvæsken), men er vel begrænset og kommer an på det egentlige scenarie?

Altså lige opsumeret, har NO2 generelt nogen "sur" indvirkning på jordforholdene og handler det ikke primært om dannelse af kulsyre og selvfølgelig ikke at glemme de NO- og S0-forbindelser fra atmosfæren selvfølgelig?

... Der kommer en tråd mere om de mere tropiske humide jorde, som jeg også har spørgsmål til..

Mvh Danny


De senest indberettede arter i Naturbasen: