Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. august 2009

Stort antal døde Grønirisk

Jeg har netop besøgt nogle gode venner i et sommerhusområde på østkysten af Falster, hvor de inden for ganske få dage har fundet 30 døde grønirisk på deres og en nabos grund. Hvad er mon årsagen?

Både mine venner og naboen, der bor 200 meter fra dem, fodrer også om sommeren med frø. Mine venner køber altid frøene i en rigtig frøhandel, mens naboerne køber deres i et supermarked.

Der er derfor altid omkring 10-20 forskellige fugle at se ved fuglehuset, heraf flest skovspurve.

Min teori har først været, at grønirisk i modsætning til f.eks. skovspurvene spiser solsikkefrø og hamp, hvilket kunne være årsagen til, at netop disse fugle dør. Men at fodret købes to helt forskellige steder, passer ikke helt med teorien om, at det er disse frø, som der er noget i vejen med.

Der er ingen tvivl om, at der på andre grunde i området ligger et lignende antal døde fugle, hvilket vi dog prøver at undersøge.

Vi er alle rystede over dette syn, så hvis der er nogle af Jer, der har et godt forslag, der kan løse gåden, vil det være rart.

Per


De senest indberettede arter i Naturbasen: