Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. september 2009

Frøspredning - især hos Knopurt-arter

Hej

Her i Kolding-området er Fjer-Knopurt ret hyppig i vejkanterne langs især de mindre landeveje.

Næsten hver gang jeg ser den, undrer jeg mig over hvilken funktion de forskellige udformninger af kursvøbbladene hos Knopurt-arterne kunne tænkes at have.

Jeg har ledt efter oplysninger via Google og kun fundet lidt - f.eks. at Fjer-Knopurt i dag er udpræget trafikspredt - men hvordan ?

Jeg kunne forestille mig at hele knoppen kan knække af og at de fjeragtige vedhæng på kurvsvøbladene enten kan hænge fast i pels e.a., eller gøre den tørre knop meget let, så hele knoppen spredes med vinden.

Jeg kunne også forestille mig, at de forskellige Knopurt-arter oprindelig spredes af dyr med pels og at kursvøbbladenes udformning skyldes en tilpasning til bestemte arter eller artsgrupper. F.eks. dyr, der færdes i områder, der er passende som voksested for de enkelte Knopurt-arter.

Fjer-Knopurt skulle oprindelig have vokset i højstaudesamfund i lysninger i løvskov, der holdes åbne af græssende dyr. Fjer-Knopurt er måske oprindelig bison-spredt ?

Generelt er der ikke lavet ret mange feltforsøg over frøspredning - så vidt jeg ved. Jeg husker en artikel i Dansk Botanisk Forenings Tidsskrift URT, hvor en hund blev ført gennem en skov, hvorefter pelsen blev vasket og friseret for frø. Og det gav et noget andet billede af nogle arters frøspredning end man havde "gættet" ud fra frøenes form.

Nå - det sidste kan evt. blive til en ny tråd, så jeg vil holde mig til Knopurt.

Er der nogen der har ideer, forslag eller kan henvise til undersøgelser over frøspredning hos Knopurt-arterne ?

mvh

Bent



Foto: Karsten Wandall

De senest indberettede arter i Naturbasen: