Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juni 2006

Nærkontakt med Grå Fluesnapper

Jeg gik lidt rundt på terrassen for lidt siden, og stillede mig ved min klematis. I baggrunden hørte jeg Grå Fluesnapper sidde og kalde. Snart fløj en sværmer tæt hen til klematisen – jeg strakte hals for at forsøge at artsbestemme den i luften, men de anstrengelser blev belønnet på anden vis: Pludselig var Grå Fluesnapper under en halv meter fra og stod på svirrende vinger ved klematisen, snubbede det interessante kræ. Fluesnapperens vinger lød som en flot, blød summen. Det forekom mig at være som en kolibrilyd som man har hørt dem på tv.



Gad vide hvad der venter os i de kommende dage, nu hvor fluesnapperne har brug for natsværmere i stor stil til de store unger i reden, og ikke er bange af sig når byttet ses.

De seneste 4-5 aftener har vi ellers først haft fornøjelsen af fluesnapperen fra omkring 22-tiden. Da kommer den ene af dem og sætter sig på en pæl, som vi har stående midt i græsplænen. Herfra driver den jagt på de natsværmere, som først så småt begynder at flyve på dette tidspunkt. Man kan komme ret tæt på fluesnapperen også i den situation (3-4 m), for den er fuldstændig opslugt af jagten. Til Peters ærgrelse, for da er der ikke lys nok til foto … (Billedet her er taget kl. 22.30 i aftes, med en ISO på 1600, bl. 5,6 og 1/25 sekund håndholdt!)

Vh/Anni



Foto: Peter Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: