Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. september 2009

Natursyn nu den 26ende september 2009

Det er rart at kunne slappe af og "kulle" lidt en lørdag formiddag. Har lige hørt "Natursyn" fra Vestamager i radioen. Gør mig nogle tanker.

En naturvejleder er ansat til jobbet og skal naturligvis ikke bruge det - og her aktuelt i natursyn - som platform for rent personlige synspunkter. Og det er da mildest talt heller ikke tilfældet. Bestået til 12 (nye karakterskala) med hensyn til diplomati (onde tunger ville sige tandløshed).

Men det er altså forkert at give udtryk for at det er så uproblematisk at forene de forskellige naturinteresser. Der skal foretages en afvejning, men hvem skal?

Vestamager lider flere steder af begyndende nedtromling - uden at det strengt taget er nødvendigt.

I søen mod nord, hvor der er anlagt gangbroer i rørskoven var der på et tidspunkt en anordning med en båndoptager, der afspillede rørdrummens pauken. Jeg ved ikke om den er der merr. Men har i ikke hørt nogle bare hviske: "smagløshed"?

Så kan man jo - som der blev gjort - henvise til "Fuglereservatet" og så overlade resten af Vestamager til poppede interesser og naturvejledere, der skal fastholde deres markedsværdi.

Jeg er ikke ude efter nogle bestemte. Jeg taler da også pænt til (og er nødt til at gøre det) landmændene og de private lodsejere, når jeg er ude i mit konsulentarbejde; men jeg forvansker ikke tingene! - Men Vestamager er jo på en eller anden måde fælles natur- og kulturarv. - Det haster vel ikke sådan med at gøre det hele til "oplevelsesmekka" og "natursommerland"? Jeg synes I overspiller en hel del i forsøget på at imødekomme det overfladiske. Jeg tror heller ikke der kommer flere kunder i butikken i længden ved at fokusere så meget på det overfladiske, tværtimod!

Godt vi stadigvæk er nogle gammeldags kratluskere, der kan forholde os ærligt til brugen af naturen - både den rekreative og den kommercielle og diverse sammenblandinger af de to.

Poul Evald




De senest indberettede arter i Naturbasen: