Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. oktober 2009

Bestemmelsesnøgle til Rodfordærver

Rodfordærver er ikke noget vi har spekuleret på skulle kunne udgøre et problem, de er blot blevet indrapporterede. Imidlertid er det også her blevet lidt vanskeligere:

Vedlægger derfor en foreløbig bestemmelsesnøgle som Jens H. Petersen lavede i marts:

Nogen har nok studset over at man nu ikke bare kan indrapportere en rødfordærver uden at skulle beskrive poretæthed og hatoverflade. Grunden er at der er flere arter i Europa, og heraf mindst to i DK.

Her er en midletidig nøgle (originalen var på engelsk):

• På Ædelgran; sydlig art (følger den naturlige udbredelse af ædelgran (Abies?) -- •H. abietinum•

• På fyr, gran, lærk og andre træer (sjældent på Abies?); vidt udbredt art»»

•• med 3-4 porer/mm; hatrand helt glat på unge eksemplarer-- •H. annosum•

•• med 4-6 pores/mm; hatoverflade fint dunet som ung -- •H. parvisporum•

Som i kan se er det makrokarakterer der skiller arterne. Jeg er spændt på hvordan fordelingen ser ud i Danmark. Indtil videre er der et fund af Henrik Mathiassen der stemmer godt med H. parvisporum, mens en del af de fund i har indrapporteret enten mangler karakterer eller falder lige på grænsen. Hvis der er for mange grænsetilfælde dur nøglen ikke, og så reviderer jeg den.

Bemærkninger: Jens har siden fortalt mig at variationen af de to sidste er meget stor med hensyn til hatrandens dunethed, og jeg har da også selv fundet glatte og dunede eks. med spredte porer som havnede i H. annosum.

Konsekvensen må være at rapporteringer for eftertiden skal fotograferes, eller at der som minimum oplyses om hatranden er glat eller ej samt hvor mange poremundinger der ca. er pr. mm.

Hidtidige fund i F&N vil ikke blive validerede foreløbigt, idet Jens´næste nøgle og erfaringer må afventes først.


De senest indberettede arter i Naturbasen: