Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juni 2006

hjælp til artsbestemmelse ??

Hej - jeg er ny bruger her, og håber at alle i kloge hoveder kan hjælpe mig..

Jeg er vældig naturinteresseret og bor klos op af en mose i Nordsjælland og synes normalt godt at jeg kan kende forskel på en rød - og en -sortspætte! - men ak, min kat har givet mig noget at spekulere på.. i går morges meget tidligt kom hun valsende ind af kattelemmen med noget jeg i min søvnighed først troede var en vandrotte - da jeg havde fået det meste af søvnen gnedet ud af øjnene viste det sig at "rotten" sagde pip - det var en kylling af en slags hønsefugl, med enormt lange ben og fødder - ingen svømmehud. Benene var så lange, at da jeg tog det stakkels forskrækkede dyr op i hånden (kroppen fyldte knap håndfladen), nåede tæerne min albuespids, og jeg er trods alt en voksen kvinde...

Farven var gråbrun og benene var sorte med en rudimentær 4. tå

Den havde forskellige prikker og pletter på hoved og hals i neutrale farver, og strakte hals ligeså dumt som en almindelig stor kylling, når man tar den op i hånden.

Den virkede hjælpeløs på land med de lange ben..eller osse var den bare bange???, men straks jeg anbragte den i mosevandet dykkede den om bag en stor sten, kom op igen, og så blev der kaldt (jeg kan umuligt gengive lyden) fra den anden side og den dykkede straks derover, så jeg tror at historien endte lykkeligt, men her opstår mysteriet - hvad var det egentlig for en fyr, tror i ???

MVH

Christel Madsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: