Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. oktober 2009

Omplantning af Linnea Borealis

Hej alle natur elskere :)

(Er ny herinde så bær over med mig, hvis jeg poster forkert)

Jeg har et lille spørgsmål, vedrørende omplantning af en plante.

Her for nylig faldt vi i Sverige (nær Växjö) over Linnea blomsten for første gang. Som vi har kigget efter i naturen i snart 10 år! Den er meget speciel for mig og min familie, fordi min storesøster på 19 hedder Linnea og er opkaldt efter den.

Vi fandt et helt krat med masser af de små lange arme med små runde blade, som planten består af, men kun EN lille skrøbelig linnea blomst tittede op.

Krattet og blomsten var i et tyndt jordlag, oven på en sten i en fyrskov. Rimelig åben for lys og med masser af mos. Lige op af stenen var der forresten en gammel, halvråden træstamme. Vi fandt to krat, begge med samme elementer, altså på en sten og med en gammel træstub.

Nu vil vi gerne have lidt af krattet op så vi måske kan få blomsten på vores grund ligeved her i Sverige. Det er nemt nok at få det op uden at ødelægge det, for de spreder sig ligesom jordbær med lange stængler, som kaster rødder. Men...

Vi ved ikke, hvor vi skal placere dem og under hvilke forhold. Skal vi lave et landskab med en sten og måske noget råddent træ? Eller skal vi plante det ud i skoven under lignende forhold bare tættere på vores grund?

Håber I sidder nogle natur eksperter derude med lidt forstand på det :)

PS: (Jeg tager gerne et billede, hvis det efterspørges, men kan først uploade det efter ferien)

Mvh.

Daniel

De senest indberettede arter i Naturbasen: