Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. oktober 2009

Vadefugl id

I morges ved 9-tiden så jeg en vadefugl, som jeg ikke kan artsbestemme.

Sted: en lille sø nogle 100m vest for Flasken ved Reersø.

Afstand til fuglen: ca. 100m.

Da jeg først fik øje på fuglen, stod den på et eller andet og åbenbarede helt hvid underside.

Snart efter begyndte den at "tøffe" frem og tilbage på svømmesneppe-maner.

Meget lys fugl med helt hvid underside/strube/hovede og lysegrå overside/nakke/isse.

Størrelse: ca. som Svaleklire - skal dog tages med et gran salt, da den var alene, og jeg derfor ikke havde andre fugle at sammenligne den med.

Ingen sort markering i ansigtet a la Odinshane og Thorshane.

Næb: tyndt og lige, længde ca. 1½ af hovedet.

Jeg forsøgte at fotografere fuglen (digiscoping). Kvaliteten er ikke den bedste, men man får da et indtryk af proportioner og den let foroverbøjede holdning fuglen havde mens den "tøffede" rundt.

På et tidspunkt fløj fuglen over i en anden sø lidt længere væk.

Jeg prøvede at nærme mig, men så fløj den op og forsvandt mod øst.

Desværre var jeg for længe om at fange den i min kikkert, så jeg så den kun ca.1 sekund før den forsvandt bag nogle træer.

Vingerne virkede ensfarvede lysegrå uden bånd eller andre aftegninger. Jeg nåede ikke at se haletegninger.

Under flugten udstødte den nogle to-tonede kald, rytme og tonehøjde ca. som Hvid Vipstjert men klangen helt anderledes "ren" a la Svaleklires fløjt.

Det var mit indtryk at fuglen ændrede retning mod nordøst (ud mod Jammerland Bugt) i det den passerede træerne.

Jeg forsøgte ikke at genfinde fuglen (havde en aftale).

Nogle bud?

M.v.h.

Stig.



Foto: Stig Linander

De senest indberettede arter i Naturbasen: