Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. oktober 2009

Spørgsmål til fotografering af rovfugle.

Hejsa. Jeg vil lige starte med at sige at jeg er 100% nybegynder indenfor fugle verdenen, så I må lige bære over med mig hvis jeg stiller nogle dumme spørgsmål :)

Jeg har i længere tid fotograferet, og vil nu gerne kombinere det med min fascination af rovfugle. Og sidste år begyndte jeg at gå en masse ture ud i naturen med fokus på at fotografere alle de rovfugle jeg stødte på. Jeg fandt dog hurtig ud af at det ikke bare lige er noget man gør, og spørger derfor om råd nu.

Jeg har ikke rigtig kunne finde ud af hvornår på dagen rovfuglene er mest aktive, og det kunne jeg meget godt tænke mig at vide så jeg kan gå ud og fotografere på de rigtige tidspunkter af døgnet. Så hvornår skal jeg bevæge mig ud?

Hvilke områder er de mest oplagte at besøge for at finde disse fugle? Jeg vil selvfølgelig helst finde de store ørne, så det er nok dem jeg gerne vil vide hvor jeg kan finde. Jeg har selvfølgelig kigget her på siden hvor de forskellige ørne er obsaveret henne i landet, men jeg tænker sådan mere generelt? Jeg bor i Midtjylland og forslag til områder her i landsdelen er meget velkomne :-)

Når så jeg endelig har fundet fuglene, hvordan skal jeg så bevæge mig for at komme tættere på dem, uden at skræmme og genere dem? Jeg overvejer at købe et skjul som jeg jo så kunne stille op og sætte mig til at vente i, men indkøb af telekonverter, stativ og gimbal hoved har gjort sig indtryk på økonomien, så det bliver ikke lige nu at der er penge til det.

Jeg bruger i øvrigt et 400mm f/5.6 objektiv og eventuelt en x1.4 telekonverter på et Canon 1Ds, bare så I ved nogenlunde hvor langt mit udstyr kan række.

Jeg håber I kan hjælpe mig godt i gang med denne nye del af min hobby, og at det ikke er nogle alt for tåbelig spørgsmål jeg har fået stillet :-)

Venlig hilsen

Daniel

De senest indberettede arter i Naturbasen: