Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. november 2009

Ukendt, mystisk Slørhat - hjælp ønskes!

Den nøgler som Gulbæltet Slørhat både efter Danske Storsvampe og Funga Nordica - men jeg tror ikke det er den!

Den gror sammen med Grå-Poppel - der er ingen birke i nærheden, som der skulle være, hvis Gulbæltet Slørhat.

Beskrivelse: Slør rigeligt, hvidt. Hat slimet, stok tør med kraftige brunlige bælter, cynlindrisk til svagt kølleformet, ingen knold.

Svampen er 5-10 cm. høj, hatten 5-7 og stokken 1-2 cm. i diameter; men det er unge eksemplarer.

Lammellerne er hvidlige. Det blålige skær, som fotoet måske giver indtryk af, svarer ikke helt til den visuelle oplevelse.

Kød hvidligt, dog brunligt centralt i hatten og i randen i stokken.

Smag: mild, nærmest behagelig, lidt i retning af Brungul Rørhat. Lugt svag, lidt frugtagtig.

Kan Gulbæltet Slørhat gro med end Birk? Jeg synes ikke den ligner. Jeg har taget belæg og er ved at tørre det. - Hvem kan jeg sendet det til?



Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: