Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. november 2009

Vores natursyn - et kort debatoplæg

Hensigten med dette er ikke at starte en ny cafelattediskussion som den om, hvorvidt Fugleognatur er kedelig eller ej.

Jeg rejser diskussionen i dette forum, fordi det fremherskende natursyn har stor indflydelse på, hvad der kan gennemføres og bliver gennemført omkring naturbevarelse, naturforvaltning, traditionel fredning og en række andre vigtige aspekter omkring natur og miljø.

Det fremherskende natursyn blandt os og andre naturinteresserede har vel især været det æstetisk betonede, som det også er kommet til udtryk i især Danmarks Naturfredningsforening: Den harmoniske og smukke natur. - Den som også vore bedste- og oldeforældre elskede og holdt af. - Sat på spidsen er dette natursyn sammensat af ca. 3 dele WaltDisney, 3 dele Morten Korch og 1 del Barbie. Natursynet vender ofte ryggen til det rodede, evt. ulækre, men ofte spændende og interessante.

Jeg synes tiden må være inde til at arbejde for, at et andet natursyn bliver fremherskende. Det natursyn, der bygger på sikring af den størst mulige biologiske mangfoldighed, selv om tingene så ofte bliver rodede, uoverskuelige og evt. ulækre og uæstetiske.

Et klassiske eksempel er de gamle træer. F. eks. i Jægersborg Dyrehave har det været en hård kamp at få fremmet en skovpolitik, der tillod at gamle ege og bøge fik lov til at falde, og ligge og rådne væk, selvfølgelig med mindre de er til fare for skovgæster. - Når jeg har haft ture derude, har nogle reageret negativt ved at mene, at det lignede en "trækirkegård" - men flere og flere har været positive, når jeg har fortalt dem om de livsformer, især af insekter og svampe, som sådanne gamle træer kunne rumme.

I Vestskoven, en ung skov, som jeg bor lige op ad i Albertslund har vi haft næsten samme problemstilling. For nogle år siden havde vi en borgerhøring i kommunen om natur og miljø. På et møde førte en dame sig meget frem med, at det var noget rod, at der lå så meget dødt træ i skovbunden, og at man da måtte se af få ryddet op, så skoven blev pæn at se på. - Tilsvarende i mange grundejerforeninger og beboerforeninger, hvor idealet for de grønne områder ser ud til at være noget i retning af "nyanlagt bypark

i Høje-Taastrup": Nydeligt og pænt og let at holde, ingen krat og tætte bevoksninger o.s.v., o.s.v.

Hvad er jer andres offattelser og oplevelser m.h.t. natursyn?


De senest indberettede arter i Naturbasen: