Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. november 2009

Flere spidsmussnudebiller

Motiveret af Hans Gønget i denne tråd www.fugleognatur.dk...show_message tog jeg igen hen til Mogenstrup Gl Grusgrav i går formiddags for at se, om jeg kunne finde Apion melancholicum.

I rødlisten står der "Arten er meget sjælden, men oftest talrig, hvor den lever. Den er kun fundet på Sjælland: Mogenstrup og Næstved i Sydsjælland (SZ) og Bromølle ved Kattrup Skov i Nordvestsjælland (NWZ)."

Den er sort, men ser ud til at have 2 gule antenneled. Så jeg tror ikke, jeg fandt den. Men jeg lægger her en samling ind fra i går, der viser, at Apionerne stadig kan fremfindes i november.

Undskyld, hvis I synes, det er for meget. Men som Hans siger: "Fotos, der ikke har henvisning til, hvem der har bestemt dyret, ville jeg være meget forsigtig med at tillægge betydning!"

Og hvor er jeg dog enig i sværhedsgraden.

VH Finn

De senest indberettede arter i Naturbasen: