Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. november 2009

Pibesvaner??

Jeg var på jagt på Nyord søndag morgen, jeg skød ikke noget, men havde fornøjelsen ved at se en masse forskellige strandfugle.

I tidens løb har jeg mødt en del svaner og også af og til været på kollisionskurs med dem, I ved knopsvaner på reden og fisketur... Sangsvaner kender jeg også, de larmer ad helvede til og er store med lange halse.

Men i går så jeg nogen, som jeg nok tror er pibesvaner, de fløj flokkevis over hovedet på mig i ca 20 m højde.

De virkede mindre end sangsvaner, også kortere hals og pænere lyde, nærmest en blanding af bramgæs og sangsvaner med enkelte piv imellem. Det var det der fik mig til at tænker på pivsvaner.

Det mest bemærkelsesværdige var imidlertid hvidballancen i deres fjer. De var virkeligt hvide, hen i retning af vasketøjsreklamer, altså med et snehvidt, blåt skær i fjerene, hvor de andre svaner har gulstik.

Hvis det altså var pivsvaner. Er der nogen, der ved noget om pivsvaner, og kan hjælpe mig?


De senest indberettede arter i Naturbasen: