Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. november 2009

Overfladebehandling af paragraf 3 område.

Her i Nordfyns kommune hvor jeg lever er omkring 70% af arealet under opdyrkning, kun 8% er hvad man kalder natur, så der er grund til at være på vagt, hver gang der pløjes.

Med dette i baghovedet blev jeg noget nervøs, da en eng der har ligget som sådan, i forbindelse med mose og fredskov, pludselig var blevet bearbejdet, jeg undersøger tingene og det viser sig at være et paragraf 3 område, herefter henvender jeg mig til kommunen, der undersøger sagen,hvorefter jeg får svaret, at det ganske rigtigt er en beskyttet eng, der ifølge ejeren, blot har fået vedligeholdt dræn, og meningen er at den stadig skal benyttes til græsning.

Det lyder jo altsammen meget fint, men kan det være rigtigt, at et område som det nævnte, for det første skal have vedligeholdt dræn, og ydermere jordbearbejdes, så det ligner en mark hvor der skal sås Majs eller lignende.

For mig at se duer reglerne ikke en døjt, hvis et sådant voldsomt indgreb er tilladt i beskyttet natur, engen vrimlede førhen med diverse sommerfugle, samt bla. Majgøgeurt.

Nu varer det en ruim tid inden den bliver sig selv igen, og evt. overvintrende liv i den hidtidige bevoksning er jo væk.

Små partier på det nævnte område, er tillige gradvist blevet tilsået med strimler af majs, de senere år.


Foto: Keld Skytte Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: