Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. december 2009

Spurvehøg og Husskade i kamp

En af mine venner, Filip Jensen, Norup, ringede i aftes med denne oplevelse:

Et bump mod vinduet kl. 15.30. Udenfor lå en Husskade og Spurvehøg i kamp med hinanden. Kampen foregik de næste 1½ time. Indimellem var høgen ovenpå skaden, som lå på ryggen. Indimellem var skaden ovenpå høgen, som lå på ryggen med spredte vinger. Begge prøvede at holde hinandens næb på afstand, mens de hakkede mod hinanden. Af og til lå de bare udmattede ved siden af hinanden med kløerne i hinanden.

Kl. 17.00 var skaden endelig død, men høgen var for udmattet til at spise. Kun sporadisk kunne den mande sig op til at plukke lidt i skaden.

Kl. 21.00 sad høgen der stadig og spiste lidt af skaden ind imellem, men virkede stadig meget udmattet efter kampen. Den lod sig ikke påvirke af, at lys blev tændt og der var færdsel til og fra huset og i huset lige inden for vinduet. En gang imellem satte den sig op på postkassen, som hang lige over.

Dette minder mig om en oplevelse, jeg selv havde for en del år siden, da familien var i sommerhus ved Blokhus:

På græsplænen ved sommerhuset mødtes flere dage i træk en unge af Spurvehøg, en unge af Husskade og en unge af Misteldrossel. De havde hver deres del af græsplænen som territorium, men udkæmpede kampe mod hinanden på midten.

Det havde nærmest karakter af leg, og vi havde indtrykket af, at ingen af disse ungfugle egentlig vidste, hvorfor de gjorde det.

Men Filips og hans families oplevelse i aftes var blodig alvor.

De senest indberettede arter i Naturbasen: