Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. december 2009

Lyserøde decemberrølliker?

Jeg har med fornøjelse fulgt med i tråden om sene blomstringer www.fugleognatur.dk...show_message og er blevet inspireret til at lægge lidt mere mærke til blomsterne omkring mig, end jeg plejer.

En af dem, der endnu blomstrer i stort antal, er jo ikke overraskende almindelig røllike. Det har dog slået mig, at jeg kun har set hvide eksemplarer her i den senere tid. Ligeledes er alle rølliker afbildet i ovennævnte tråd hvide. Jeg kan ikke huske, hvor ofte jeg plejer at støde på de lyserøde eksemplarer, men jeg bilder mig ind, at det er tilstrækkeligt ofte til, at deres fravær her sidst på året er påfaldende.

Derfor; er der nogen, der stadig ser blomstrende lyserøde rølliker? Hvis ikke, gad vide hvorfor disse så er mindre vedholdende end de hvide eksemplarer?

De senest indberettede arter i Naturbasen: