Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. december 2009

Leica ultravid 8x42 HD eller Zeiss Victory 8x42 T FL

Nu må I have mig undskyldt, hvis dette spørgsmål er omtalt før, men jeg har brug for et par gode råd af fuglefolket herinde:)

Jeg skal have en ny kikkert, og det er første gang, jeg bruger mere end 500 kroner på sådan en.

Nu skal det altså være noget lækkert grej, men som med alt andet, ender man jo ofte med et par valgmuligheder.

Kikkerten skal primært bruges til at afsøge og observere efter dyr og fugle. Jeg har derfor valgt en 8x forstørrelse, for at få et bedre overblik.

Jeg kommer til at bruge den rigtig meget i skumringen efter ræv og grævling, så en af de helt store kriterier er, at den skal være lysstærk.

Herudover skal den være meget robust og naturligvis kunne tåle lidt vand og snavs.

Jeg er nået frem til de to modelle i overskriften, men har meget svært ved at finde ud af, hvilken en jeg skal købe.

Jeg har ikke lige mulighed for at komme til at prøve dem ved siden af hinanden, og vil derfor høre, om der er en enkelt herinde, som måske har haft begge i hånden og derfor kan fortælle, om der overhovedet er nogen forskel.

Noget helt andet: kan man overhovedet se forskel, når man kigger igennem en Conquest og en Victory?

Andre bud er også meget velkommen.

Rigtig godt nytår til jer alle.

De bedste hilsner

Morten

De senest indberettede arter i Naturbasen: