Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. december 2009

Hvor yngler Sortgrå Ryle?

Ny viden: Sortgrå ryle genfundet på Svalbard

I august fik jeg mail fra en nordmand, som havde været på Svalbard i august og bl.a. fotograferet en sortgrå ryle med farveringe.

Det viste sig at være en, som jeg havde ringmærket på Vresen i Storebælt i 2004.

Vi ved intet om de sortgrå ryler, som overvintrer i Danmark. Vi ved end ikke, hvor stor bestanden er.

Trækket er også været ukendt - der har ganske enkelt manglet genfund nordfra.

Nu ved vi, at de bl.a. yngler på Svalbard - den første brik i puslespillet er lagt.

Jeg så fuglen på Sprogø i januar og i går stod den der pludselig igen. Det ser ud til, at fuglene med stor præcision kan finde vej over flere en 2000 km.

Jeg har over de sidste 10 år ringmærket ca. 250 sortgrå ryler i Danmark, så der er gode chancer for at finde en af dem, især når de spontant raster i havne og på moler. Ofte bliver de kun i få timer, men til gengæld kan der komme mange forskellige fugle forbi i løbet af en vinter.

Chancen for at finde en farvemærket sortgrå ryle er ekstra høj i år. For i sommers farvemærkede man 660 fugle på Svalbard og en del af dem kommer givet vis til Danmark - den første blev set ved Halskov for en måned siden, hvor den kortvarigt rastede.

Jeg vil meget gerne høre fra folk, der ofte besøger havne, moler og "ydre pynter".

Fra landets 10-15 overvintringspladser (på små, fjerntliggende øer) strejfer der hele tiden fugle ud til sekundære fourageringsområder, bl.a. havne.

Så kig - og forsøg gerne at tage et foto, hvor ringene kan ses.

Måske venter der en overraskelse...

Godt Nytår

Lars



Foto: Sortgrå Ryle, Sprogø 30. dec. 2009.

De senest indberettede arter i Naturbasen: