Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2010

Spændende bog om Darwin og evolutionsteorien

Som at tilstå et mord

Darwin og ideen der forandrede verden

Hanne Strager, Gyldendal 2009

Den lå under juletræet, og selvom jeg efterhånden har læst en del Darwin-biografier og såvel hans egne som andres bøger om evolution, bliver jeg alligevel nødt til at sige, at det her er en glimrende og yderst læseværdig bog. Den er skrevet og udgivet i anledning af 200- året for Darwins fødsel af formidlingschefen på Statens Naturhistoriske Museum, og det har hun gjort rigtigt godt.

Bogen følger dels Darwins liv og hvordan han efterhånden nåede frem til den teori, der har haft så stor betydning for al senere naturhistorisk forskning, og dels senere tiders videre arbejde med teorien, og de indvendinger og andre diskussioner der sidenhen er kommet til. Hen ad vejen får man forklaret mange af de forskellige begreber, så den kan også fungere som en udemærket introduktionen til evolutionsteorien for dem, der skulle have lyst til det. Og så gør det heller ikke spor, at den ganske enkelt er godt skrevet.

Skal jeg pege på et svagt punkt i bogen, er det nok, at gennemgangen af den moderne udvikling, ikke mindst i forbindelse med kreationisme og intelligent design er meget kortfattet. Det kunne jeg godt have brugt noget mere af. Men alt i alt er det en meget læseværdig bog, som jeg varmt kan anbefale til alle, der gerne vil vide noget mere om evolution og manden bag det hele.

Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: