Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. januar 2010

Vinterfuglefodring

Nu har der allerede været en del om fodring og vanding, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre lidt mere om hvordan og hvor meget I fodrer.

For at starte med mig selv, så har jeg på terrassen, ca 1,5 m. fra havedøren et foderbræt. Under det hænger indtil flere forskellige "fedtkugler" og en nøddeautomat. Og en masse "spild" på jorden til de fugle, der er der. Nu, med sne og kulde, smider jeg lidt ekstra på jorden.

Lidt længere væk, i en lav busk, hænger en frøautomat, og i et bøgetræ flere "fedtkugler", en nødde- og en frøautomat. Og igen på jorden "spildet".

Dagligt lægger jeg pt nok ca 4 l foder ud i alt.

Jeg køber foderet sækkevis (15-20kg) på en lokal foderstof, den dyreste blanding, blander det med ca samme mængde solsikkefrø og lidt ekstra hamp.

Pt får solsorten et dagligt æble på jorden, og lidt ekstra rosiner på foderbrættet.

Lige øjeblikket fodrer jeg også med et lidt dyrere foder i en af frøautomaterne, og det er der rigtigt god afsætning på, men det er der nu også på det andet foder.

Jeg ville egentligt også gerne vande, men ved ikke rigtigt hvordan jeg skal løse det praktisk muligt. Oftest er jeg ude med foder ved halvsekstiden om morgenen, og med de frostgrader det er denne vinter, vil vandet vel være frosset inden det er lyst.

Jeg har fulgt med i insektdebatten under den tråd med rødhalsen, og er spændt på flere input her.

For lige at krydre med et enkelt billede fra mit foderbræt, er her et portræt af spurvehøgen, taget d. 1/2-2009 gennem havedørsruden. Han sad længe på taget af foderbrættet, og var ret uforstyrret af mig.

Det skal måske også lige nævnes, at jeg bor på landet.


Foto: Lene Ørskov

De senest indberettede arter i Naturbasen: