Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. januar 2010

Fuglekasser - forslag ønskes

Vi har modtaget et gavekort på 5 hjemmelavede fuglekasser efter eget valg. Vi kan selvfølgelig blot vælge de almindelige "kasser til havens fugle", men tænker at der måske er nogle arter der har større behov end andre. Jeg vil gerne bede om forslag til, hvilke fuglearter der har brug for hjælp og som kan tænkes at findes i området.

Vi bor på Midtsjælland i det åbne land. Haven er en almindelig landbohave på 5000 m2, med nogle store træer, buske, krat og meget græs. Omkring ejendommen er dyrkede marker. Der er mose, å, vandhuller, skov og hestegræsning indenfor 1-2 km. og mere nogle km. længere væk. Se det vedlagte billede.

Jeg har set eller hørt hvid vipstjert, gærdesmutte, gulspurv, rødhals, sjagger, musvit, ringdue, grønbenet rørhøne og solsort. Og så er der alle de andre, som jeg ikke ved hvad er, også større fugle.

Vi har natugler og en kasse er hængt op til dem for nylig, fordi de to hule træer er blevet beskåret i toppen og måske skal skæres længere ned. Her er også to flagermus, vi regner med at de bor i gårdens længer eller de hule træer. Landsvalerne bor i stalden, gærdesmutten har også haft rede i stalden (katten tømte den).


Foto: Naturtyper i nærheden

De senest indberettede arter i Naturbasen: