Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. januar 2010

Skydelister

Som en del af et projekt af historisk karakter, som jeg pusler med i ny og næ, faldt jeg over nogle såkaldte "skydelister" (gengivet i genoptryk af Oluf Winges "Jægernes Skadelige Dyr" fra 1886)

Sådan en liste er et fascinerende indblik i natursynet for lidt over 100 år siden.

Således giver fortegnelsen over skudt og fanget vildt på Grevskabet Lerchenborg i perioden 1.4.1888 til 31.3.1889 indsigt i, at der blev fanget/skudt ialt 3.341 dyr på dette år.

Og nu bliver det spændende! Af denne bunke dyr var nemlig kun 992 stk såkaldt "nyttigt vildt" (fasaner, ænder, rådyr etc).

Hele 2.349 stk (altså 2/3) var altså "skadedyr", bl.a. 1.983 krager og skader, 17 ræve og 7 ørne! Der har godt nok været gang i fælderne og bekæmpelsen. Man forstår så udmærket, at en fastansat skytte var nødvendig :-S

På Grevskabet Christiansholm blev der tilsvarende på et år igen nedkæmpet et større antal "skadevoldende" end der tilsvarende blev nedlagt "nyttigt" vildt, bl.a. 16 "ørne", 50 "hønsehøge" og 153 "falke"! Ikke mærkeligt at den danske bestand af rovfugle var meget lav i årene omkring år 1900!

Disse skydelister er publiceret i Dansk Jagttidende.

Mine spørgsmål:

1) Er publiceringen af disse skydelister et fast indslag i dette skrift (= kan det betale sig at pløje årgangene igennem)

2) Har andre tidsskrifter publiceret sådanne skydelister.

Og jeg understreger lige igen inden ukvemsordene falder i byger: Indfaldsvinklen er historisk. Enhver kan ved gennemlæsning af bogen "Jægernes skadelige dyr" forsikre sig om, at der faktisk er sket enkelte forbedringer siden 1886 ;-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: