Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. januar 2010

Falk, hvad var det?

Jeg havde en meget speciel oplevelse for ½ time siden. Jeg åbnede min dør, som er 2 meter fra fuglebrættet. Fuglene fløj ekstra skrigende bort sammen med et par store krager. I samme øjeblik satte en falk sig i træet kun 2-3 meter fra mig. Vi kiggede på hinanden i flere minutter. Imens kom en krage og satte sig på gadelampen ca.5 meter væk,den havde en lille fugl (kvækerfinke) i næbet. Den fløj hurtigt. Falken pudsede sig lidt og fløj så stille og roligt bort. Desværre er jeg ikke så god til falke, og jeg får ikke de nødvendige observationer med. Jeg syn''s ikke, jeg lige kan finde den i min fuglebog. Den var højst 30 cm, brunlig og lys på bugen med brunlige tværstriber. Tværstriberne er jeg sikker på og farven, men jeg kan ikke finde nogen med den kombination og stor var den ikke. Kan nogen hjælpe?

mvh

Sonja

PS.Idag 17.01.2010 kl.11. Rønne Bornholm i en villahave. Vi har mange kvækerfinker 20-30 stk. hver dag.

De senest indberettede arter i Naturbasen: