Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. januar 2010

Undskyl, men...

- er der "gået lidt ged" i listen med snudebiller? – Ved et tilfælde opdagede jeg, at Cassida prasina er opført i listen med snudebiller, men det er da en skjoldbille (Chrysomelidae) – omend jeg ikke kan finde den i DMU''s liste, men en googling på billeder viser en skjoldbille.

Det fik mig til at kigge lidt nærmere på artsnavnene i listen og indtil videre har jeg fundet følgende, som ikke ligner snudebiller ret meget, når man googler billeder (har kun nået de første 150 – det er jo en lang liste). Måske var det hurtigere og mere nøjagtigt, hvis en artskoordinator eller anden fagperson kiggede dem igennem.

Listen herunder viser, de arter, jeg har fundet og som måske skal flyttes til andre lister, hvis jeg har ret i min formodning om fejlplacering. # angiver listenummer ved sortering efter latinsk navn og parenteserne angiver familie, som jeg har fundet frem til på nettet.

#11 - Acritus homoeopathicus (Stumpbiller - Histeridae)

#12 - Acritus komai (Stumpbiller - Histeridae)

#13 - Acrotrichis henrici (Dværgbiller - Ptiliidae)

#32 - Aulonium trisulcum (Elmecylinderbille - Zopherida)

#62 - Bledius praetermissus (Rovbiller - Staphylinidae)

#63 - Bolitochara bella (Rovbiller - Staphylinidae)

#71 - Cassida prasina (Bladbiller - Chrysomelidae)

#146 – Cryphalus abietis (Barkbiller – Scolitidae) DMU

#147 - Cryptolestes alternans (Laemophloeida)

#148 - Cryptolestes corticinus (Laemophloeida)

#149 - Cryptolestes duplicates (Laemophloeida)

#150 - Cryptolestes pusillus (Laemophloeida) – i listen med Laemophloeida figurerer i forvejen 3 Cryptolestes arter.

#151 - Cryptophilus obliteratus (Cryptophagidae)

Kan det bekræftes, at disse er fejlplaceret. Hvis ikke er det så igen noget med sammenlægning af familier m.m.

Venlig hilsen

Mogens

De senest indberettede arter i Naturbasen: