Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. februar 2010

Enorme mængder fugle dør i denne vinter

Efter at Danmark i de sidste mange år kun har haft snedække i kortere perioder, er nuværende månedlange næsten totale snedække, tilfrosne søer,åer, moser og mange vandløb, meget ugunstig for mange af vores overvintrende stand/strejf-fugle.

Hårdest ramte er de arter der søger føde på jorden eller er afhængige af åbent ferskvand.

Det er altid manglen på føde der er fatal, ikke kuldegrader.

Alle de arter der overvintrer hos os tåler sagtens stærk frost, men kombinationen kulde/snedække gør at dødeligheden hos visse arter stiger gevaldigt.

Arter der er meget udsatte er feks. Fiskehejre, Isfugl, Skovsneppe, Nat-Kirke- og Slørugle, Tårnfalk, Musvåge, Vandrikse, Skægmejse, Gærdesmutte og Rødhals.

Som konservator gennem 29 år har jeg kun i enkelte år (bla.1985) oplevet noget lignende.

Husk hvis I finder døde fugle at fryse dem ned og henvende jer til en konservator.

Mange ved desværre ikke at konservatorene er glade for at modtage disse oftest fejlfri eksemplarer, så selv om man måske ikke selv ønsker at få lavet fuglen, vil en henvendelse være kærkommen.

I dag fik jeg feks. indleveret en MEGET udhungret Skovsneppe fra den lokale mose ved Gentofte Sø, hvor jeg selv i nogle uger har fodret en Fiskehejre med sildefileter....den skal nu nok klare sig, for jeg er ikke den eneste der har fået den idé;-)

Mvh.

Peter

De senest indberettede arter i Naturbasen: