Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. februar 2010

Er introduktion af arter en uskik?

I en anden tråd kører en debat om evt. udsætning af oddere på Sjælland. En mener, man ikke skal være så ''jomfrunalsk'', og andre viser stemning for udsætning af arten i en landsdel, hvor den ikke findes.

Er vi ikke på vej ud i en gang biologisk misk-mask af dimensioner, hvis vi skal til at udsætte arter på steder, hvor de ikke findes, blot fordi vi skal vise initiativ?

Vil det ikke blot give anledning til den helt store forvirring, når man ser en art, hvorom man altid har vidst, at den ikke findes i den og den landsdel?

Jeg tænker fx her på storkene, som pt står på en rede på Sjælland og ryster af kulde; burde de i virkeligheden ikke skydes, da de jo er udslupne fra det svenske storkeprojekt?

HVIS det virkelig er holdningen, at ''vi'' (hvem dét så end er?) skal bidrage til faunaforurening ved at udsætte arter, hvor vi ligefrem mener at der er plads nok og de er savnede, så vil jeg godt pege på nogle arter, som nemt kunne flyttes til egnede lokalitet for at fremme biodiversiteten og folks behov naturoplevelser. Hvad er ellers begrundelsen for at ville introducere arter til fremmede lokaliteter?

Men her er forslag til nogle arter som nemt kunne flyttes: jyske topmejser, fyrremejser og grønspætter til Sjælland, billen Eremit fra Lolland til Jylland, orkideen Horndrager fra Møn til Jylland o.s.v. - kun fantasien sætter grænser!

Men skal ''vi'' bidrage til faunaforurening? Min holdning er helt klar: kan arterne ikke sprede sig ved egen drift, så fred være med det!

Det kunne være interessant med en fordomsfri debat om faunaforurening! Hvad er din mening?

mvh

Henning


De senest indberettede arter i Naturbasen: