Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. marts 2010

billed kvalitet - er det her 30% bedre eller hvad

Hej

Hvis man har et kamera der har

1. en crop faktor på 1 og man med en 200 mm linse tager et foto af en pind på 2 meters højde (kameraet har 10 mg Pixels)

2. en crop faktor på 1,3 og man med en 200 mm linse tager et foto af en pind på 2 meters højde (kameraet har 10 mg Pixels)

3. en crop faktor på 1 og man med en 200 mm linse tager et foto af en pind på 2 meters højde (kameraet har 20 mg Pixels)

Ved billede 1 får man en kvalitet på 100%

Ved billede 2 har man så en billed kvalitet der er 30% bedre?

Ved billede 3 har man så en billede kvalitet der er 200%

Alle omgivende parametre er konstante (støj m.v.)

Jeg har/havde et Canon 1D Mark III (som jeg lige har solgt fordi jeg var utilfreds med fokus kvaliteten, også efter diverse opdateringer og ændringer)

Jeg har i 10 dage prøvet et 5D Mark II, som jeg umiddelbart er meget tilfreds med.

Det jeg gerne vil have teoretisk forståelse af er hvor meget jeg vinder / taber i billedkvalitet ved det kamera skifte, uden at skete til alle øvrige parametre (optage hastighed, processor hastighed osv).

Jeg var faktisk besluttet (og har bestilt) mig for et 1D Mark IV, det har ikke kunnet leveres endnu- så jeg har lidt betænknings tid endnu, men er meget usikker på om det er prisen værd i forhold til det ”kun” er 16 mg Pixels, og ikke mindst efter den sønderlemmende kritik det far af Rob Galbraith. www.robgalbraith.com...multi_page

Alt dette set i skyggen af de mange ærgrelser jeg har haft med Mark III med hensyn til skarpe billeder eller rette mangel på samme.


De senest indberettede arter i Naturbasen: