Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. marts 2010

Gode råd om køb af kikkert søges

Hej.

Jeg har planer om at anskaffe mig en kikkert som primært skal bruges til at observere fugle. Størrelsesmæssigt skal den være til at have med sig når man bevæger sig rundt i naturen. Prisen skal ligge i lejet 2000-3000 kr.

Jeg har læst de tråde der er her på F&N om emnet, men er stadig lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge. Hvad er bedst 8x42 eller 10x42?

Jeg har læst at man ikke skal gå under et synsfelt ved 1000m på 130 m ved 8x forstørrelse. Hvordan skal det være ved 10x forstørrelse?

Jeg har kigget lidt rundt på nettet og har fundet en kikkert der hedder Vortex Diamondback. Den kommer både som 8x42 og 10x42. www.kikkertgrossisten.dk/product

Er der nogen der har erfaring med den?

Har I nogen bud på hvor man skal købe sin kikkert? Er det bedst at købe den i en butik hvor man kan stå med den enkelte kikkert i hånden eller er de så ens at man med sindsro kan købe på nettet hvor udvalget trods alt er større?

På forhånd tak.

Mvh Emil

De senest indberettede arter i Naturbasen: