Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. marts 2010

Lad os så få fredet de sidste ål.

Vinteren har været hård ved vore søer, damme, gadekær og moser.

Nu i takt med at isen endelig smelter, ja så mødes man som lystfisker og naturbruger af et frygteligt syn.

Døde fisk i hobetal.

Jeg fik igår og idag meldinger fra nogle af mine fiskekammerater om hvor slemt det står til i de forskellige vandhuller. Og det ser slemt ud, endog MEGET slemt ud.

Skallere, aborre, gedder, brasen, karper, suder, karusser og ÅL er bukket under for isen.

Fiskene ligger nærmest i lag eller tykke bræmmer langs land og det lader ikke til at der er liv tilbage eller også vil de sidste levende fisk snart bukke under for den forringede vandkvalitet som komme når de døde fisk forrådner. Hvis det bare er halvt så slemt i resten af landet som det er i de vande jeg har kendskab til, ja så er det især gået ud over ålen som jo i forvejen er stærkt truet. Flere generationer kan være gået tabt og en enorm biomasse kommer til at mangle i videreførelsen af denne art. Måske det bliver det endelige punktum for denne sagnomspundne fisk.

Jeg ved ikke med dig, men jeg har fanget og fortæret min sidste ål for længe siden og agter ikke at spise en eneste mere i mit liv. Træf et valg og fortæl din nabo hvorfor du har truffet dit valg. Måske kan vi gøre en forskel når nu den Danske stat ikke kan tage sig sammen til at indføre total forbud mod fangst af ål.


De senest indberettede arter i Naturbasen: