Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. marts 2010

Oprensning af grøfter 3 ?????



Hej

Jeg vil meget gerne høre om der her i dette forum, er nogle der vil give kommentarer til følgende:

Norddjurs kommune er ved at oprense og uddybe grøfterne i de lave fugtige eng- og moseområder med gamle tørveskær på Anholt.

Grøfterne er gravet omkring 1851 for at få udtørret den daværende lavvandede sø og derved at opnå bedre og mere landbrugsjord.

Der er ikke intensivt landbrug på Anholt nu. Der er et mindre fårehold, nogle få kreaturer og heste, der er høslæt på nogle arealer.

Jeg har en lille grund, der har ca. 100 meter grøft som skel. I øjeblikket er oprensningen stoppet ca. 150 m før ”min” grøft. Se det tredje foto.

For en del år siden fik jeg en rapport fra Grenaa kommune omkring vandløb og grøfter, hvori der bl.a. stod, at man ville undlade at oprense de eksisterende grøfter for fremtiden.

Umiddelbart ved ”min grøft”, er der et mindre vådområde (Langvandsted), der og i grøfterne er store mængder af butsnudet frø (se første og andet billede). Butsnudet frø er første gang set på Anholt i 1996.

I grøfterne er det også 2 arter af salamandre. Lille og stor.

Igennem de senere år er der etableret en mindre bestand af ynglende grågæs. Der er ligeledes et par fiskehejre der har bygget rede, første gang for et par år siden. Disse to arter har, mig bekendt, ikke ynglet på øen før. Der er også mange Gråænder der yngler i de lave fugtige områder.

Jeg har svært at se, hvorfor Norddjurs kommune nu er begyndt at oprense og uddybe grøfterne. Det bekymre mig at vådområderne nu indskrænkes. For mig at se er det en trussel mod de nævnte arters overlevelse/ynglemuligheder.

Vil det være lovligt, hvis kommunen fortsætter med oprensningen i mit skel uden mit samtykke.

Hvad skal jeg gøre?

Hvem skal jeg kontakte for at få en forklaring?

Mvh

Steffen Kjeldgaard



Foto: Steffen Kjeldgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: