Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. april 2010

Døde fisk fra Stensøen i Vestskoven - Albertslund - hvilke?

Jeg og andre hundeluftere har fået sig noget af en overraskelse, når de gik tur ved Stensøen i Vestskoven i Albertslund.

Ved bredderne af den op til 2 meter dybe sø lå mindst en snes døde fisk, nogle rigtigt store, mindst i 10-kilos klassen. - Der er mindst 3 arter. Nu er mit artskendskab til fisk ikke stort, og fiskene er også noget omsatte, så jeg vil godt have hjælp til at sætte artsnavne på.

Fiskene må være døde af iltmangel i den ret strenge vinter vi har haft. Isen har måske været op til 1/2 meter tyk, men søen har ikke været bundfrossen.

Et af billederne viser også en Rødøret Terapin, som nu og da kommer op og gør sig til gode med fiskene. Den er stor, ca. 40 cm. lang, og ret sky. Den har åbenbart kunnet klare vinteren! På et af de andre billeder er min hund med til sammenligning den er vel knap 3/4 meter fra snude til halespids.

Men altså: hvilke fiskearter har vi? Jeg har vedhæftet en række billeder via kommentarfunktionen.


Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: