Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. april 2010

Planternes mærkelige navne

Da jeg snart skal flytte tilbage til min lejlighed efter et halvt års landflygtighed (omfattende renoveringer), har jeg haft fat i, bladret i og kigget på stort set hver eneste af mine omkring 2000 bøger. Og her og der er jeg faldet over glimrende værker, som jeg godt kunne unde andre at læse i. Det gælder også denne her:

Roger Hyam & Richard Pankhurst

Plants and their names

A concise dictionary

Oxford University Press 1995

Som navnet antyder, er denne bog i virkeligheden en ordbog, men den er meget mere end det. Den er også et leksikon, en urtebog og en bog om folketro. Lige noget for enhver, der er interesseret i planter. Her kan man først og fremmest få forklaringen på, hvad planternes latinske navne egentlig betyder - slægtsnavnet Impatiens - balsaminerne - betyder for eksempel "De utålmodige", hvilket jo er meget rammende, når man tænker på, hvad disse planter er i stand til, når man rører ved dem.

For mange arter og slægters vedkommende, kan man imidlertid også læse spændende ting om planternes mere eller mindre reelle egenskaber. Efter sigende skulle vedbend for eksempel have en gunstig indvirkning på de knap så gunstige bivirkninger ved alkohol. Og hvis man tørrer og pulveriserer alpeviolers rodknolde, skulle man kunne kurere skaldethed, hvis man bruger pulveret som snus.

Man kan også finde ud af hvilke botanikere og andre kendte hoveder, der har givet navne til alle mulige planter, og i det hele taget få sig et helt andet billede af de planter man ellers gik og troede man kendte så godt

Bogen er på størrelse med en almindelig felthåndbog, så der er naturligvis ikke plads til hver eneste slægt og art, men den dækker et godt udvalg af de mest almindelige haveplanter, og en god portion af de vilde planter man kan møde på vore breddegrader.

Bogen er på engelsk, men det skal man ikke lade sig afskrække af. De enkelte artikler er små og lette af læse, og den er endda forsynet med en lille ordliste, der forklarer hvad de mest almindelige botaniske udtryk betyder - og så kan man jo også lige få lært det.

God fornøjelse - den er værd at få på reolen.

Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: