Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. april 2010

Gruppevoldtægt eller...?

Mange steder kan man læse om gråændernes voldsomheder i form af gruppevoldtægter.

Jeg har selv flere gange observeret "fænomenet" med op til 10-12 hanner der forfølger og skiftes til at parre sig med én hun. Det virker unægteligt ganske voldsomt, når man ser hannerne kæmpe om at komme til, alt imens 3-4-5 af dem bider sig fast i nakken på hunnen. Og når én han har gennemført parringen, "tøffer" den selvtilfreds væk, og den næste tilkæmper sig en plads på ryggen af hunnen.

Der er imidlertid en ting, der undrer mig:

Hvis det er en for hunnen ufrivillig parring, voldtægt - hvorfor vipper den så halen op som under en normal parring? Jeg har som nævnt flere gange set hannerne ligge i bunker og kæmpe om pladsen/retten, og selv efter 7-8-9 hanners parring vipper hun, efter nogle bid og jagen frem og tilbage, "villigt" halen op så den næste i rækken nemmere kan komme til.

Er der nogen der ved hvad der foregår?

M.v.h.

Johnny H.

De senest indberettede arter i Naturbasen: