Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. april 2010

Endnu en blå (ting) plante.

Indledningsvis skal jeg lige bemærke at kendskabet til blomster er begrænset. ;-)

Billedet af denne blomst (plante) mente jeg var en Scilla men skulle efter hvad jeg har fået oplyst fra svensk kilde hedde – Scilla ( Rysk blåstjärna - Scilla siberica ). Vi ser den mange steder i Sverige og på Øland / Gotland. Billedet her er taget i en park i Malmø i sidste uge hvor der var et tæppe af dem, og nu skulle jeg så finde det danske navn på denne plante, og det er her at jeg ikke er helt sikker. Scilla, Skilla, Snepryd ?????

Jeg har kigget i flere danske blomster bøger bl.a. Blomsternes Danmark, Blomsterne omkring os, Lademanns Naturfører, men ingen stedet i registeret er navnet Scilla – Skilla eller noget andet opført og som kunne føre frem til identifikation, ej heller i registeret over det latinske navn. Dog fandt jeg en beskrivelse i Den Nye Nordiske Flora (NNF) side 692 og jeg må formode, at det er Russisk Skilla. Er det korrekt ?

Som jeg læser det i NNF står ”Skilla” som en slags overordnet betegnelse og med diverse underarter af Skilla. Forholder det sig således at Skilla er en generel betegnelse for én bestemt blomstergruppe ?

Jeg prøvede et krydscheck på F&N og kan her se at Chionodoxa forbesii – snepryd som jeg troede det var og Scilla siberica ( Russisk Skilla ) begge er ret sjældne i Danmark og at de forefindes næste identiske steder bl.a. her i Køge for Russisk Skillas vedkommende. Hvordan kan det være, at den er så sjælden her i Danmark og at den er så udbredt i hele Skåne og for den sags skyld mange andre steder i Sydsverige + Øland / Gotland ?

UPS ! Lige inden jeg skulle sende dette så jeg en tråd ”Blå blomst i parken” ( 14-04-2010) hvor Lars Thomas har set en lille blå ting. Der blev svaret ”snepryd ” – men det er vel ikke nok, eller hvad ? Så har Ole B. Lyshede godt nok uddybet det hvilket vel er korrekt. For blot, at sige Snepryd er vel i realiteten ikke nok ?

Bedste hilsner,

Torben Back Sørensen



Foto: Dansk navn ?

De senest indberettede arter i Naturbasen: