Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. maj 2010

Vibeæg midt i en skov ved Køge

I går søndag den 2. maj cyklede jeg en tur i skoven Åshøje Overdrev, der hænger direkte sammen med et større skovsystem vest for Køge. Jeg kan godt lide den skov, fordi jeg ofte kan bruge en hel dag dér uden at se ret mange mennesker. I modsætning til Åsen, der virkelig er flittigt besøgt. På Åshøje Overdrev er der også åben slette, som kan huse bl.a. interessante invertebrater og planter.

Efter kort tid faldt jeg dér over en plante, som jeg bestemt ikke havde ventet af se: Vibeæg!

Der stod én plante, som så lidt medtaget ud. Måske havde nogen trådt på den tidligere? Det var nær et vandhul, der somme tider besøges. Det gav et gib i mig, da jeg så planten, så jeg gik straks i gang med at fotografere den. Jeg ville gerne sikre mig nogle gode billeder, inden det evt. begyndte at regne. Dernæst ledte jeg efter flere vibeæg, men jeg fandt ikke flere.

Jeg formoder, at det drejer sig om Almindelig Vibeæg, Fritillaria meleagris.

Da jeg kom hjem checkede jeg litteraturen og fik bekræftet, at vibeæg ikke betragtes som vildtlevende i Danmark. Den er heller ikke med i artslisterne på Fugleognatur.dk. På den baggrund må jeg gå ud fra, at der er mennesker (f.eks. skovejeren), der har plantet denne vibeæg på et tidspunkt. Det kunne være, at jeg skulle prøve at følge op på det spørgsmål ved lejlighed. Men i dag fik jeg oplyst af en anden naturinteresseret køgenser, at han for nogle år siden også fandt vibeæg på bemeldte slette.

Selv om det i mine øjne ikke er fornuftigt at sætte diverse eksotiske arter ud i naturen, så må jeg sige, at denne oplevelse gjorde min søndagstur til noget specielt!

Er der nogen af jer, der har gjort tilsvarende iagttagelser i den danske natur? Vibeæg trives formodentlig ikke så godt, at den kan forventes at brede sig?

Venligst

Henrik Bringsøe


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: