Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. maj 2010

Fotografering med Nikon D40x gennem fototubus

Nu har jeg så med stor hjælp fra dette forum fået anskaffet mig en T2-adapter til min fototubus, så jeg kan montere den på mit Nikon D40x kamera og sætte det på min stereolup. Så langt så godt....

Nu har jeg så monteret skidtet, men kan ikke få det til at tage billeder. Jeg har forsøgt at læse i manualen, men den giver ikke brugbare svar. Når tubussen er monteret på kameraet tror det, at der ikke er monteret et objektiv, og den eneste måde, jeg kan få den til at åbne lukkeren er ved at sætte den i M-mode, men her kan jeg ikke justere lukketid og blænde, som manualen ellers foreskriver, så billedet bliver uhjælpeligt overbelyst.

Hmmm, er der nogen her, der har forsøgt sig med noget lignende og kan guide mig lidt på rette vej?

Jeg formoder, at jeg er nødt til at indstille den manuelt, og forsøge mig frem med forskellige indstillinger, men hvordan gør jeg det?

De senest indberettede arter i Naturbasen: