Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2010

Mysteriet om den Døde Stæreunge

Sådan: Gedigen krimi-overskrift.

Der ER en gåde, jeg gerne ville have løst, men jeg må samtidigt indrømme, at jeg nok ikke har gjort det indledende "politiarbejde" ret godt.

I går efter en meget lang dag, gik jeg lige en hurtig tur rundt i haven med min mand inden sengetid. På vej over græsplænen så jeg en lille plamage af små sorte fjer med blåligt skaft. "Hov, nogen har spist en stær" udbrød jeg. Først var min mand skeptisk - måske var det bare en slåskamp? - men så fik vi øje på resten af bevismaterialet: Få meter derfra lå en død stæreunge. Den var lidt maltrakteret men forholdsvis hel, og allermest underligt: Dækket af nogle totter afrevet græs!

Ja, og så måske det mest mærkelige. Vi lukkede døren til drivhuset, samlede et par ting ind for natten, og gik så i seng. Uden hverken at undersøge ungen nærmere eller fjerne den. Det har jeg ikke andre forklaringer på i dag, end at hjerneaktiviteten var på et lavpunkt og klokken var alt for mange.

Nu sidder jeg så på arbejde og undrer mig: Hvem kan have dræbt ungen? Hvorfor i alverden var den halvt dækket med afrevet græs? Hvilket rovdyr gør sådan? Og kan det have nogen forbindelse til, at vi har fire kasser, som stærene nægter at flytte ind i?

Selv kommer jeg ikke videre, når jeg ikke fik flere oplysninger ud af "liget" Bad forensics. Men Fugle og Natur er jo en uudtømmelig kilde af visdom - så måske er der nogen, der har et bud ud fra den sparsomme information?

De senest indberettede arter i Naturbasen: