Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2010

Min frække Stor Flagspætte

Jeg sad ude i haven og nød det gode vejr, fuglesang og kiggede på hvor travlt fuglene havde med at fodre deres unger i redekasserne. Pludselig hørte jeg den Stor Flagspætte sige den lille "skrigelyd", "som fortæller her kommer jeg". Jeg kunne ikke se den nede ved foderhuset , men pludselig kom der noget redematriale flyvende ned fra det store grantræ, og der sad flagspætten, på den ene redekasse og prøvede på om den kunne nå en unge. Den blev så jaget væk af skovspurvene, hvor efter flagspætten fløj hen på birketræet som står ca. 10 m fra hvor jeg sad, der prøvede den på det samme nummer med redekassen, så kom der gang i skovspurvene, de kaldte på de andre fugle, som så kom og hjalp med at jage den væk, ja der var nok 20 skovspurve. Det blev Flagspætten træt af, så den fløj ned til foderhuset, hvor den spiste havregrynet istedet for. Den kom så igen senere på dagen, hvor den lige skulle prøve en af de andre redekasser, men uden held, så den måtte nøjes med havregrynet.

Jeg kan fortælle at det var hunnen, der prøvede på alt dette her. Den er mest tillidsfuld. Men det var en spændende oplevelse og noget som ikke lige vil glemme med det samme.

Hilsen Yvonne

De senest indberettede arter i Naturbasen: