Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. maj 2010

Fanger alliker levende småfugle?

Jeg har netop set en allike sidde og hakke i en spurv ude i haven. Jeg er nu i tvivl om, hvorvidt den overfaldt en levende spurv, eller om spurven allerede var død. Jeg så tumult og hørte en masse spurve inde i rhododendronen pippe højt, og alliken der stod og hakkede på livet løs. I refleks løb jeg ud og jog alliken væk, også spurvene i busken fløj. Men ingen død spurv. Et par minutter efter, sidder alliken næsten samme sted, og hakker i den døde fugl, som den dog relativt hurtigt går væk fra. Jeg gik ud for at fjerne spurven, og kunne se, at der faktisk ikke var spist noget. Fjer lå omkring den, og et ben var hakket af. Ellers så den bare meget pjusket og sølle ud (det tror pokker). Ud fra hvad jeg kan læse spiser alliker ådsler. Kan I venligst af- eller bekræfte, om alliker fanger levende småfugle?

Tak og hilsner

Charlotte

De senest indberettede arter i Naturbasen: