Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. maj 2010

Baltisk gøgeurt

Baltisk gøgeurt er jo kun kendt fra et par enkelte lokaliteter, herunder Køge Sydstrand.

Jeg var der i dag, men havde ikke forventet at se blomsten, da den de tidligere år, hvor jeg har kigget efter den, har blomstret senere. Desuden var der sidste år en del avisskriveri om, at en stor del var blevet fjernet - simpelthen gravet op af ukendte gerningsmænd MK.

Ikke desto mindre så jeg faktisk en plante i blomst - og det er vel den? Der kunne vel egentlig godt være andre gøgeurter på stedet, og jeg ville ikke umiddelbart være i stand til at skelne.

Selvom jeg kiggede efter de steder, hvor jeg tidligere år har set en del planter, så jeg kun 2, så måske har opgravningen været ret omfattende. Den blomstrende plante stod faktisk lidt væk fra "mit sædvanlige" område. Den anden plante var "kun" i knop, men stod normalt.



Foto: gerner

De senest indberettede arter i Naturbasen: