Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. juni 2010

Makro-objektiv til Olympus E-510

Jeg har i den sidste tid kraftigt overvejet at anskaffe mig et ordentligt makro-objektiv til mit kamera (Olympus E-510). Men som med alt andet kameraudstyr er det lidt en jungle for mig at finde rundt i. Der er mange tal at forholde sig til og jeg er blevet lidt forvirret.

Min første indskydelse var at købe Olympus'' eget 50mm makro-objektiv. Jeg kan forstå at det giver gode skarpe billeder og jeg kan se at i hvert fald Dpreview.com giver den gode ord med på vejen.

Desuden har jeg kigget lidt på Sigmas objektiver, men dem ved jeg ikke så meget om. Jeg har hørt at de ikke giver helt så skarpe billeder som Olympus'' egne objektiver. Har det noget på sig? Har de nogle andre fordele som Olympus'' objektiver ikke har?

For det meste tager jeg billeder af planter og landskaber, så det skal objektivet selvfølgelig kunne bruges til. Jeg har ikke tidligere fotograferet sommerfugle, men det er mest fordi jeg bliver så frustreret over at de flyver deres vej, når jeg kommer for tæt på (hvilket ærger mig noget).

Prisrammen er ca. 3000-6000 kr... og jeg ville foretrække noget i den lave ende (da jeg er på SU).

Jeg håber at nogen herinde kan give mig et skub i den rigtige retning, for jeg er kørt lidt fast i det nu.

På forhånd tak :-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: