Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juni 2010

En anderledes "trækfugl"

Dagens naturoplevelse og dagens spørgsmål:

Da jeg skulle tømme postkasse i formiddags hørte jeg pludselig en mærkelig fuglelyd, som bestemt ikke plejer at være her. Små korte skrig, som blev gentaget (lidt som vadefugle gør, når de flyver), og lyden blev tydeligere efterhånden som fuglen kom nærmere. Da den var ud for mig, spærrede jeg øjnene op, for det var ikke en, jeg har set flyve før. Den var ikke mange meter over mig. Den så grålig ud, baskede meget med vingerne, havde en ret lang hale i forhold til kroppen. Udseende a la flyvende husskade, men smallere vinger, kortere hale og mindre i størrelse. På størrelse med en tyrkerdue, vil jeg tro. Den landede et sted i nærheden og fortsatte sine korte skrig, og så så jeg ikke mere til den.

Min første tanke var, at det lignede papegøjeflugt, min næste: Nymfeparakit p.g.a farve og størrelse. Jeg har dog ikke set sådan en flyve og kender heller ikke dens lyd.

Det er ikke rart at tænke på, at den er sluppet ud i det møgvejr. Der må da være en, som savner den :-P

Hvad siger I fuglefolk til forklaringen. Har jeg ret? :-)

Desværre så jeg den kun i få sekunder og havde ikke kamera med, så ingen billede :-(

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: