Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juni 2010

Hvor meget vejer en krage?

I dag havde jeg den noget bemærkelsesværdige oplevelse at blive angrebet af en krage. Jeg kom gående med min gravhund på Østerbro i København, og i samme øjeblik vi bevægede os ind i en (meget) lille park, flaksede en krage i høj hastighed tæt forbi mit hoved og fortsatte op i et træ, hvor den sad og "kragede" højlydt. Der var andre mennesker til stede i parken, og dem havde kragen tilsyneladende ikke noget imod. Den var øjensynligt heller ikke generet af min hund, der løb frit omkring.

Først efter fem-ti minutter faldt kragen til ro oppe i sit træ. På det tidspunkt satte jeg snor i hunden og var på vej til at forlade parken, da jeg pludselig blev ramt af et slag i hovedet -- det viste sig at være kragen, som i et lydløst bagholdsangreb gav mig et gok i nøden, der afstedkom to sår i hovedbunden og en piskesmældsagtig følelse i nakken. Jeg var ret overrasket over, hvor hårdt den slog, og spekulerer på, hvad sådan en fuldvoksen krage mon vejer?


De senest indberettede arter i Naturbasen: