Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. august 2006

Vilde danske dyr søges til børne-tv!

Kære alle F&N-læsere

Jeg er i gang med at lave nogle natur-programmer for børn til "Fjernsyn for dig" på DR1. Jeg har tidligere gjort det i udlandet og har for lang tid siden erfaret, at det er meget nemmere at lave naturfjernsyn i eksempelvis Afrika end i Danmark.

Det har sådan set ikke noget med udvalget af dyre-arter at gøre. Danske dyr flygter bare på større afstand end dyr i f.eks. Afrika (at de samtidig fylder mindre, gør jo ikke sagen nemmere!). Jeg er dog af den opfattelse, at det er lidt vigtigt at danske børn får mulighed for at se danske dyr - om ikke i den fri natur, så i hvert fald i fjernsynet!

Jeg vil derfor gerne have filmoptagelser af så mange danske dyr som overhovedet muligt i de ialt 7 programmer. Det kræver dog mere knowhow end jeg pt har (og jeg har da ellers lidt!). Og derfor er det så at jeg vil appellere lidt til jer!

Jeg søger nemlig vilde danske dyr, som er til at komme tæt på (og dermed filme!). Vi er meget inteesserede i at høre fra folk, som måske kender til et eller andet vildt dyr, som har en adfærd, der gør det muligt at filme den/det. Om det er en Fiskehejre, en mosegris eller en Skrubtudse er for såvidt ligegyldigt. Alle dyr er interessante og har stor interesse fra vores side. Det skal dog siges, at vi har temmelig mange optagelser af eksempelvis insekter og de danske hjorte-arter. Men alle de dyr, som størrelsesmæssigt ligger mellem de to grupper (hvilket jo nærmest er resten) vil vi meget gerne filme.

Vi vil derfor være stærkt taknemmelige, såfremt der var nogen som kunne give os et eller flere tip på et dyr eller en lokalitet med dyr, som ville være værd at se i fjernsynet for en 7-årig.

På grund af de produktionelle omstændigheder skal det helst være i Nordsjælland (eller i nærheden af KBH), da det er her resten af vores optagelser foregår (vi har dog besøgt de fleste dele af landet i forbindelse med andre optagelser).

Jeg har nedenfor givet et par eksempler på, hvad vi godt kunne tænke os at få tip om. Det skal dog understreges, at vi i meget høj grad vil lægge vægt på jeres vurdering af hvilke dyr/lokaliteter, som egner sig til at blive filmet. Jeg skal derfor også gøre opmærksom på at evt. følsomme lokaliteter vil blive behandlet efter forskrifterne og følsomme oplysninger vil naturligvis ikke blive videregivet.

Her er et par eksempler på ting vi kunne tænke os at filme (men alt er velkommen!):

- Soveplads for Flagermus

- Soveplads for Natugle (eller evt. anden ugleart)

- beboet muse/egernrede

- Fast soveplads for Pindsvin.

- Konkrete steder for snog (altså steder, hvor det vides nøjagtig hvor det enkelte dyr opholder sig)

- En lokalitet, hvor man kan filme mus (måske et sted med nem adgang til reden eller måske et sted, hvor det vælter med mus i en brændestabel eller lignende - alle muse-arter er velkomne)

- Fast siddeplads for en (helst ikke for sky) rovfugl.

De bedste hilsener og forhåbninger

Sebastian Klein

De senest indberettede arter i Naturbasen: